O misiune comună a Fondului Monetar Internațional (FMI) și a Comisiei Europene (CE) se află începând de marți în Capitală, în cadrul primei evaluări a noului acord de tip stand-by aprobat în septembrie.
Principalele teme de discuție vor viza execuția bugetară, măsurile fiscale și bugetul pe anul viitor. Marți, pe agenda experților internaționali, conduși de Andrea Schaechter, se află o serie de discuții cu caracter tehnic, în timp ce miercuri, șefii de misiuni ai FMI și CE se vor întâlni cu autoritățile de la București.
O altă temă de interes care va fi reluată în cadrul vizitei este eșecul privatizării CFR Marfă. Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a precizat marți că noul calendar al licitației de privatizare va fi stabilit împreună cu partenerii internaționali.
„CFR Marfă, după cum bine știți, își continuă procedura de privatizare. Zilele acestea avem întâlniri cu partenerii de la FMI și CE și vom discuta calendarul (…) Săptămâna aceasta, începând de mâine, ne vom întâlni și vom discuta punct cu punct acest calendar, astfel încât la sfârșitul săptămânii, în ședința de Guvern, să pot prezenta calendarul în principiu agreat”, a declarat Mănescu, potrivit Mediafax.
Premierul Victor Ponta a declarat la rândul său că procedura va fi reluată, urmând ca vânzarea pachetului majoritar de acțiuni să fie încheiată până în vara anului viitor. Între timp, la conducerea companiei va fi numit un manager privat.
Privatizarea CFR Marfă a fost una dintre cele trei precondiții ale FMI pentru încheierea cu succes a acordului anterior, alături de reducerea arieratelor administrației locale și listarea pe bursă a 15% din acțiunile Transgaz. Fondul a acceptat chiar și o delegare de trei luni a încheierii acordului anterior pentru ca autoritățile de la București să-și îndeplinească angajamentele.
Procesul de privatizare a transportatorului de marfă a eșuat la începutul săptămânii trecute, Mănescu precizând luni seara că ministerul și-a îndeplinit toate condițiile, dar și că Grup Feroviar Român (GFR), câștigătorul licitației, ar fi putut plăti suma rămasă, respectiv 170 de milioane de euro, pentru transferul de proprietate.
Cu toate acestea, vânzarea pachetului majoritar de acțiuni nu s-a putut realiza deoarece nu au fost îndeplinite o serie de condiții suspensive incluse în hotărârea de guvern pentru privatizarea CFR Marfă. Mai exact, unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra tranzacției, potrivit GFR.
Totodată, autoritățile nu au reușit să diminueze capitalul social al companiei cu valoarea activelor activelor care ar urma să fie transferate către alte companii feroviare de stat.
Consiliul Director al Fondului Monetar Internațional a aprobat pe 27 septembrie scrisoarea de intenție transmisă de autoritățile române și încheierea unui nou acord stand-by cu România, cu o durată de doi ani, în valoare de 2 miliarde euro, care va fi tratat ca preventiv.